茶禅一味を考える
I think about Tea and Zen are the same feelings
茶も禅も行き着くところは同じ境界である。アメリカで味わう海の塩味も、日本の海の塩味も味は一つである。
このような意味合いが『一味』である。しかし、現在のアメリカの塩味も日本の塩味も元の味となぜか違ってしまったのではないか。そのような気がします。禅は難しい。修行方法とすればこれほどに簡単な物はない。ただ座れ、と言うのですから。けれどもこれが難しい。なかなか大悟するなどということは難しいわけです。それに『不立文字』と言う禅語があります。禅の理屈は文字で表すことは出来ない。どこまでも修行を通じ悟っていかなくてはならない。このように禅は修行者に禅の鉄則を説いています。
にもかかわらず、書店の仏教書に一番多く見掛けるのが禅宗の本です。それでも、まぁそれで良いのかもしれませんがそれほどに禅は難しいということなのでしょう。
「道具茶」、「お座敷茶」という言葉があります。こうならないようにと皮肉を込めて自らを戒めたものです。
茶は禅と同じ境地にあるべきもの。それが茶道具を集め見せびらかすなどあってはならぬことである。
ましてや、座敷にきらびやかな格好をして着る物を競うが如きは言語道断である。と言うのが茶道の元々の教えです。
ですが、現代の茶道はいかがなものでしょうか。まさに「道具茶」であり「お座敷茶」であるかのようです。
『茶禅一味』即ち禅と一味の茶道が『禅茶道』である訳ですが、それは言い換えれば『わび』『さび』の茶道です。
虚飾を排した簡素な茶が『禅茶道』の茶風でもあります。
一般に『お茶』と言いますと、抹茶を作法よろしく(本当は、かちかちに固くなって)お茶菓子をおいしく頂く事のようですが、『禅茶道』においては、お茶を喫する事をしなくても『茶道』です。袱紗を捌くだけでも茶道、礼をするだけでも茶道、柄杓捌きだけでも茶道、茶掛けの禅語を考えるだけでも茶道。勿論、茶を点てる練習(稽古)をするのも茶道です。そこで、是非『禅茶道』の稽古をあなたと行いたいと思うのですがいかがでしょうか?茶道の目的とするところは『生命の躍動』です。
茶道には色々なシチュエーションがセッティングされていますので容易に禅の異次元空間に入る事ができます。
そうして是非生命の躍動感を得て欲しいと願うところです。
I think about Tea and Zen are the same feelings
Tea and Zen arrive at the same ground.Saltiness of the Japanese sea is the same as saltiness of the sea to taste in U.S.A..
Such an implication is "the same feelings". However, the American saltiness and the Japanese saltiness may have been different from original taste now. I feel such.
Zen is difficult. Ascetic practices method is simple. But because I say that I sit down. However, this is difficult. It is difficult to realize it very much. There is a Zen term to call "FURYUMONJI". I cannot express reason of Zen by a letter.
Through ascetic practices, you must realize it forever. In this way Zen preaches an inviolable rule of Zen to an exerciser.
However, it is a book of Zen Buddhism that see most to Buddhism book of a bookstore. It may be good, but it will be still for Zen to be such difficult.
There are "tool tea", words of "room tea". I put irony and admonished oneself not to become it in this way. The thing that there should be tea in ground same as Zen. I collect tea service sets and must not do showing it off.Besides I am dressed in the clothes that it is gorgeous in a room, and it is unspeakable to compete for clothes. As for the thing of tea ceremony, it is original teaching.Please look at a state of tea ceremony of the present age. It is right "tool tea", and does it seem to be "room tea?"
"Tea and Zen are the same feelings"(茶禅一味TYAZENITIMI) is to say "Zen tea ceremony"(禅茶道ZEN SADOH) and, in other words, it is tea ceremony of "austere refinement"(侘びWABI) "rust"(寂びSABI). The plain tea which eliminated show and display is tea style of "Zen tea ceremony"(禅茶道 ZEN SADOH).
Generally when it says "tea", it seems to be manners are all right with powdered green tea (and it is tense), and it is delicious with a tea cake, and to eat and drink, but it is "tea ceremony" even if it does not drink tea in "Zen tea ceremony". It is tea ceremony just to deal with a silk wrapper. It is tea ceremony just to bow. Even handling of ladle is tea ceremony. It is tea ceremony just to think about a Zen term of a kakemono in a tea-ceremony room. Of course it is tea ceremony that do an exercise (a lesson) to make tea.
Therefore I want to perform a lesson of "Zen tea ceremony" with you by all means, but how will be it? A tea service set is "a Zen term" to examine to a kakemono in a tea-ceremony room. "A Zen term" It is the signpost which tea ceremony prepared to lead , you to realization.I think that I have you taste a border of "Tea and Zen are the same feelings" by working out "a Zen term" many times.A purpose of tea ceremony is "throbbing pulse of life". Because various situation is done setting of by tea ceremony, I can enter the world of Zen easily.In that way I wish that I want you to get a feeling of throbbing pulse of life by all means.